اثر روزه در روح و جان انسان

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 77

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 309
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 2076
بازدید ماه : 18047
بازدید سال : 79057
بازدید کلی : 403755
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : جمعه 5 تير 1394
نظرات

همانطور که خداوند فرمود: «فائده روزه، تقوا است» در این باره باید گفت: هر انسانى به فطرت خود این معنا را درک مى‏کند که اگر بخواهد به عالم پاکان متصل شود و به مقام بلند کمال و روحانیت دست یابد، اولین چیزى که باید بدان ملتزم شود این است که از افسار گسیختگى خود جلوگیرى کند و از هر چیزى که او را از یاد پروردگار مشغول مى‏سازد بپرهیزد و این تقوا تنها از راه روزه و خوددارى از شهوات بدست مى‏آید، خوددارى از شهواتى که همه مردم در همه اعصار مبتلاى بدانند و آنها عبارتند از: شهوت شکم از خوردن و آشامیدن و شهوت جنسى که اگر مردم مدتى از این سه چیز پرهیز کنند و تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در قوت مى‏گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط مى‏شوند، آن وقت در برابر هر گناهى عنان اختیار از کف نمى‏دهند و در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى ‏گردند، چون کسى که خدا را در دعوت به پرهیز از خوردن و نوشیدن و عمل جنسى که امرى مباح است قبول مى‏کند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانى‏ها شنواتر و مطیع‏تر خواهد بود.
اثر روزه در روح و جان انسان
روزه آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى‏گذارد، که از همه مهمتر بعد اخلاقى و فلسفه تربیتى آن است. از فوائد مهم روزه، لطیف شدن روح انسانی، قوی تر شدن اراده و فروکش کردن غرائز است. روزه‏دار باید در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنین لذت جنسى چشم بپوشد و درعمل ثابت کند که مى‏تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد و این اثر روحانى و معنوى در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه است.
ملاحظه کنید انسانى که انواع غذاها و نوشابه‏ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مى‏رود، همانند درختانى است که در پناه دیوارهاى باغ بر لب نهرها مى‏رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم‏دوامند، اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مى‏شوند و مى‏خشکند. اما درختانى که از لابلاى صخره‏ها در دل کوه‏ها و بیابانها مى‏رویند و از همان طفولیت دچار طوفانهاى سخت، آفتاب سوزان و سرماى زمستان نوازشگر شده و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت‏کوش و سخت‏جانند! روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام مى‏دهد و با محدودیتهاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى‏بخشد، و چون غرائز سرکش را کنترل مى‏کند بر قلب انسان نور و صفا مى‏پاشد.امیر مؤمنان على(ع) در بیان فلسفه روزه چنین مى‏فرماید: «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق/ خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد.» نهج البلاغه کلمات قصار شماره 252.
چگونه ملکه تقوا و خویشتن دارى در وجود روزه دار ایجاد مى‏شود؟
چنانکه گفتیم روزه باعث ایجاد تقوا در انسان مى‏شود. انسان روزه‏دار با خودداری از لذتهاى جسمى که به خاطر خدا خود را از آنها محروم مى‏کند نوعى تمرین براى تسلط بر نفس و خواهشهاى آن انجام مى‏دهد و چون یک ماه این تمرینها را تکرار کرد، در وجود او ملکه تقوا و خویشتن دارى ایجاد مى‏شود او دیگر به آسانى مى‏تواند از ارتکاب گناه و خوردن مال دیگران و تجاوز به حقوق مردم هر چند که به نفع او باشد، پرهیز کند و بر نفس خود تسلط یابد و در جهت حفظ خود از معصیت، اراده‏اى نیرومند داشته باشد.
چرا خداوند فرمود «تا پرهیزکار شوید»؟
خداوند در این آیه فرمود‏ «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/ تا پرهیزکار شوید» این گونه تعبیر و آوردن کلمه «لعلّ» بیانگر این است که از جمله وظائف عملى که تأثیر بسزائى در پیشرفت در راه سعادت خواهد داشت خویشتن دارى از گناهان و خواسته‏هاى انسانى است که در صورت وجود سائر شرائط (از جمله توفیق الهى) در آن صورت روزه کامل خواهد بود و شخص روزه دار در ردیف پرهیزکاران در خواهد آمد و سایر اعمال پسندیده او نیز مورد قبول درگاه احدیت قرار خواهد گرفت، چنانکه آیه‏ «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» (مائده: 31) این حقیقت را بیان نموده: همانا کارهاى پسندیده تنها از پرهیزکاران مورد قبول واقع شده و شایسته ثواب و پاداش خواهد بود.
یادداشت: سید مهدی سیدمرادی
 
منبع: http://quran.aqr.ir


 


تعداد بازدید از این مطلب: 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود